Opbyg et godt socialt sammenhold på arbejdspladsen

Du bruger næsten lige så meget tid på din arbejdsplads, som du bruger derhjemme, så det er vigtigt, at du har det godt, når du er på arbejde. Det betyder, at du skal gøre noget for at pleje dit forhold til dine kollega, hvis du ønsker, at I skal have det godt sammen. Det kan du gøre på mange måder, men der er nogle helt basale og gode ting, du kan gøre for, at det bliver rart at komme på arbejde – der findes næppe noget værre en at være et sted, hvor man ikke føler, man passer ind. Derfor er det vigtigt, at man dyrker fællesskabet. 

Lav sociale arrangementer 

Når du skal have opbygget et fællesskab med arbejdspladsen, er det en god ide at lave ting uden for arbejdet. Når man snakker godt sammen, også om andre ting end arbejdsrelaterede emner, fungerer man formentlig godt sammen som team. Det giver noget til dynamikken på arbejdspladsen, om der er god stemning og kemi mellem de ansatte – man behøver ikke nødvendigvis være bedste venner, men det er vigtigt, at man kan have det godt sammen, når man er på arbejde. Det hjælper gode og sjove oplevelser på, da det ofte er de ting, man så kommer til at have tilfælles. Det giver noget sjovt at tale om på arbejdspladsen og noget, der forbinder dem, der arbejder der. 

Kom under huden på dine kollegaer 

Har du mulighed for gode snakke over frokosten eller i pausen, er det også med til at opbygge et godt forhold til dem, du arbejder med, og det giver formentlig øget arbejdsglæde. Går du glad på arbejde og har du energi, når du møder ind og er sammen med dine kollegaer, præsterer du formentlig også bedre i forhold til det arbejdsrelaterede, så det er en win win, når man trives godt på arbejdspladsen – man skal derfor ikke undervurdere, hvor vigtigt gode snakke med kollegaerne er. 

Hjælp dine kollegaer

Flere virksomheder stiller alkoholrådgivning, samtaler og løsninger til rådighed for folk, der lider af et alkoholproblem. Har du mistanke om, at en på arbejdspladsen lider af at alkoholproblem og har brug for alkoholrådgivning, så tag stille og roligt fat i personen – det kan være svært, men på den lange bane er du den gode kollega, der hjælper et menneske i nød. Hjælper man andre på den måde, kommer det med garanti godt tilbage, og det styrker arbejdsmiljøet på arbejdspladsen.